De wedstrijd
De 31e editie van verpakkingsinnovatiewedstrijd De Gouden Noot kende een spannende prijsuitreiking op donderdag 6 oktober 2022. Het evenement werd wereldwijd gelivestreamd vanuit de spectaculaire Loft op de 16e verdieping van de A’DAM Toren in Amsterdam. Aanwezig waren de tien finalisten, de voltallige jury, belangrijke zakenrelaties die de finalisten wereldwijd promoten op hun respectievelijke aanstaande zakelijke verpakkingsevenementen en de bestuursleden van organisator van de wedstrijd NVC Nederlands Verpakkingscentrum.
Business tour 2022-2023
De winnaar van het Goud, het Zilver, het Brons en de overige zeven finalisten gaan de komende maanden op wereldreis naar een indrukwekkende reeks zakelijke verpakkingsevenementen.
Daartoe behoren het CibustecForum 2022 (25-26 oktober 2022), de NVC Algemene Ledenvergadering 2022 (17 november 2022), de ALL4PACK Emballage Parijs 2022 (21-24 november 2022), de EmpackNL2023 (5-6 april 2023) en last but not least: interpack2023 (4-10 mei 2023).
De 32e editie van verpakkingsinnovatiewedstrijd De Gouden Noot start 4 mei 2023 en sluit zodra het maximum aantal van veertig (40) inzendingen is bereikt.
Wil je meedoen? Wees er dan op tijd bij!
De Gouden Noot kende dit keer mooie staaltjes technisch vernuft bij de inzendingen! We namen gebruik van de gelegenheid en vroegen NVC-directeur Michaël Nieuwesteeg of hij ons wilde bijpraten over de ontwikkelingen in de markt.
En dat wilde hij. Eerst even de aanleiding, de Gouden Noot. In het kader op de volgende pagina lees je over de winnende inzending en wat die inzending precies deed winnen. De Gouden Noot wordt al sinds 1958 tweejaarlijks georganiseerd. Een wedstrijd waarmee het Nederlands VerpakkingsCentrum ‘holistisch innoveren in verpakte producten en verpakkingen’ wil stimuleren. Met als symbool de walnoot, moeder natuur’s optimale ultieme verpakking. Met maar liefst veertig inzendingen valt er veel te jureren, van materialen tot sensoren en van dispensertechnieken tot bedrukkingen.
Volgens Nieuwesteeg is op basis van de verpakkingswedstrijd De Gouden Noot 2022 en de andere NVC-activiteiten de afgelopen maanden, een aantal interessante trends te definiëren. “Bij al onze werkgroepen, opleidingen en activiteiten, ook internationaal, zien we goed wat er in de markt leeft. Met een achterban van zo’n 550 ondernemingen, hebben we natuurlijk een aardige en brede inkijk in de markt.”
Kennis en kunde
Nieuwesteeg is een drijvende kracht in het leggen en onderhouden van contacten en veel onderweg. Zijn enthousiaste persoonlijkheid slaat direct over in het gesprek.
Zijn eerste punt richt zich op het steeds schaarser worden van kennis en kunde. “Kenniswerkers worden schaars, niet alleen in de zorg maar ook in de retail en de industrie. Mensen lijken minder loyaal te zijn geworden aan hun organisatie en omgekeerd wordt er in het bedrijfsleven ook continu gereorganiseerd. Je ziet dat netwerken als LinkedIn sterk toenemen in belang bij het helpen van professionals zich op de arbeidsmarkt staande te houden.”
“Goede beslissingen op verpakkingsgebied vereisen een brede kijk op de zaak en een adequaat inzicht in techniek, organisatie en financiën. Dus wordt het vasthouden en continu bijscholen van de medewerkers topprioriteit. Met onze eigen opleidingen ondersteunen we de sector met Live Online en Live Hybride opleidingen, workshops en cursussen, zoals bijvoorbeeld de NVC Opleiding Verpakkingskunde (OVK) en de NVC Introductiecursus Verpakken (ICV). Je ziet dat die steeds belangrijker worden.”
Internationalisatie
De tweede trend die Nieuwesteeg aanstipt gaat over de diversiteit van de werknemers. “Los van het aantal medewerkers in het verpakkingsproces, is er ook steeds meer aandacht voor de diversiteit van het werknemersbestand. Dan gaat het niet alleen over de verhouding mannen-vrouwen, maar ook over de instroom vanuit het buitenland. Met name in de technische opleidingen is sprake van een forse instoom van niet-Nederlanders en wij als NVC zien ook steeds meer niet-Nederlanders permanent of tijdelijk – bijvoorbeeld als expat – in actie als verpakkingsprofessional in de NVC-lidbedrijven. En dan zowel vanaf locaties in Nederland als daarbuiten.”
“Omdat verpakkingsinnovatie teamwork is, zal er dus ook meer aandacht gaan komen voor de succes- en faalfactoren in het intercultureel samenwerken. In lijn met deze ontwikkeling manifesteert NVC zich ook steeds internationaler. Zo werd onlangs in Lissabon op de European Sustainable Packaging Summit de Portugese editie van het PUMA MANIFEST geïntroduceerd. Met ISTA werd in Berlijn het Europese Packaging Symposium georganiseerd, waarin de ontwikkelingen in de e-commerce werden geanalyseerd. En last but not least bezocht onze NVC manager Kennisontwikkeling en projecten in september de London Packaging Week in combinatie met ledengesprekken in het Verenigd Koninkrijk.”
Recycling
Een ander onderwerp dat hoog op de agenda staat, is de maakbaarheid van de circulaire economie. “Nu de verplichte afdracht van het Nederlandse bedrijfsleven aan de Stichting Afvalfonds Verpakkingen afloopt komt de maakbaarheid van de circulaire economie ter discussie. In de periode 2013-2022 financiert de Stichting uit deze heffingen de inzameling van het verpakkingsafval en daarbij onder meer voor 100% de Stichting Kennisinstituut Duurzaam Verpakken KIDV.”
“Oriënterende berekeningen door NVC wijzen in de richting van een verdubbeling of zelfs verdrievoudiging van de afdracht aan de Stichting voor het jaar 2023. In het jaar 2013 bedroeg de gemiddelde verplichte bijdrage per bedrijf € 88.264 terwijl de schattingen voor 2023 uiteenlopen van € 161.055 per bedrijf tot € 231.953 per bedrijf – dat is de bovenkant van de afgegeven bandbreedte van de tarieven. De feitelijke recycling daalt dan ook nog, omdat het meetpunt tot nu toe in feite alleen het inzamelen, het Collect-Control beschreef en niet de daadwerkelijke materiaalrecycling voor andere toepassingen. Het statiegeld-dossier is nog steeds niet tot een goed einde gebracht en tot overmaat van ramp verscheen onlangs ook nog een kritisch rapport van de Inspectie over de boekhouding van de Stichting.”
Er blijft door alle ontwikkelingen in ieder geval genoeg te doen in de komende jaren.
Winnaar De Gouden Noot 2022:
Masterpack Group, met zijn doorbraak op basis van Modified Atmosphere technologie in de wereld van FIBC’s.
“Het is de Entropie, domoor!” Een belangrijke uitdaging voor de verpakkingswereld is het bijhouden van wat we doen: waar en wanneer het verpakkingsproces plaatsvindt, evenals het verbruik en de verwijdering van de geleegde verpakkingen.
Deze innovatieve Modified Atmosphere technologie gaat uit van het gebruik van ICT en de juiste verpakkingsmaterialen, waardoor de voedselverspilling drastisch wordt verminderd en mogelijk ook de verantwoorde Collect-Control en Backend-verwerking in de wereldwijde toeleveringsketens wordt verbeterd.
Levensmiddelen van hoge kwaliteit behouden hun kwaliteit het langst onder extreem lage zuurstofniveaus. Deze FIBC verlengt de houdbaarheid van maanden tot jaren. De innovatie bestaat uit een verbinding ‘MA Valve 125’ die in de luchtdichte binnenzak wordt verzegeld. Op deze aansluiting kan een draadloze sensor worden aangesloten die zuurstof, temperatuur en vochtigheid controleert.
Voorheen werd het zuurstofgehalte gemeten met een naald. Dit vergde veel handwerk en bracht een hoog besmettingsrisico met zich mee omdat de nieuwe liner rechtstreeks in contact kwam met het product. Met de nieuwe aansluiting en sensor worden continu metingen verricht zonder dat de FIBC hoeft te worden aangeprikt.
-
Wat speelt er in de markt? (copy)
Vorige artikel
Warning: Undefined array key -1 in /var/hpwsites/u_twindigital_html/website/html/webroot/digitaalmagazine.evmi.nl/wp-content/plugins/diziner-core/lib/TwinDigital/Diziner/Core/Post.php on line 965
-
Wat speelt er in de markt? (copy)
Volgende artikel
Warning: Undefined array key 0 in /var/hpwsites/u_twindigital_html/website/html/webroot/digitaalmagazine.evmi.nl/wp-content/plugins/diziner-core/lib/TwinDigital/Diziner/Core/Post.php on line 928
Hoofdredacteur
Janet Kooren
06-46591976
janetkooren@aleapublishers.nl
Webredacteur
Jorien Tromp
jorientromp@aleapublishers.nl
Sales
EVMI – Algemeen
Gjelt Douma
06 46 75 14 67
gjeltdouma@aleapublishers.nl
EVMI – Food Lab
Bas van den Engel
06-42306937
b.vandenengel@betapublishers.nl
Abonnementenservice
Tel: +31 (0)88 2266 681
klantenservice@virtumedia.nl
Marketing
marketing@aleapublishers.nl
Uitgever
Roeland Dobbelaer