Nu we steeds meer zoeken naar plantaardige alternatieven voor vlees en zuivel, staat ‘novel food’ vaker in the picture. En ook voedselproducenten die zich willen onderscheiden van de concurrent, kijken naar nieuwe additieven of ingrediënten.
Tijd om eens nader te bekijken aan welke eisen je moet voldoen als je nieuwe producten, ingrediënten of additieven gebruiken. Welke extra regelgeving komt daarbij kijken? “Vóórdat een novel food of een product met een nieuw ingrediënt of additief op de markt mag worden gebracht, is eerst toestemming nodig van de Europese Commissie”, begint Jef Nikkelen, quality consultant bij Eurofins Food, Feed, Water Benelux. Nikkelen werkte eerder voor producenten van novel food, in het insectenen supplementensegment.
Novel food of niet?
Nikkelen: “Voedingsmiddelen die vóór 15 mei 1997 niet als voedingsmiddel zijn verkocht binnen de Europese Unie vallen volgens Verordening (EG) 2015/2283 in de categorie novel food. Denk bijvoorbeeld aan eetbare insecten, een additief als fish peptide of een CBDolie voedingssupplement, met hennepextract. Hennepzaadolie was vóór 1997 wel erkend; een extract van de hennepplant niet. Het is daarom goed om secuur te kijken of een ingrediënt of additief al is erkend als toegestaan voedingsmiddel in de EU.” “In het NVWA Handboek Nieuwe voedingsmiddelen staat een hulpmiddel om vast te stellen of een nieuw product als novel food moet worden beschouwd. Daarnaast is er de Union list of authorised novel foods en de EU Novel Food Cata logue, waarin de status van aangemelde novel foods is te zien, inclusief de verzoeken die in behandeling zijn. Hier staat welke argumen tatie en onderzoeken producenten aandragen om de veiligheid van het nieuwe ingrediënt, additief of novel food te waarborgen, ter inspiratie voor je eigen onderbouwing.”
Wie kiest voor het op de markt brengen van een novel food of een product met een ingrediënt of additief dat tot de novel foods behoort, is verplicht om aan te tonen dat het product voedselveilig is. “Het is zaak om goed te bekijken welke onder zoeken daarvoor nodig zijn. Het gaat dan vaak om zowel microbiologische, che mische als toxicologische onderzoeken, en om literatuurstudies. Ook spectrofoto metrische analyses bieden uitkomst: uit welke elementen is het opgebouwd en welke verbindingen zijn in het product of ingrediënt terug kunt vinden – schadelijke soorten en minder schadelijke soorten? Ook is het zaak om te monitoren hoe stabiel de waarden van het product blijven en of er later geen andere – schadelijke – moleculen vormen. De analyseresultaten en uitkomsten van het onderzoek gebruikt u als wetenschappelijke onderbouwing”, vertelt Nikkelen.
Productie, gebruik & labelling
Dit is niet de enige informatie die benodigd is voor het indienen van een toe stemmingsaanvraag. “Naast de ge detailleerde samenstelling van het product, compleet met alle ingrediënten of de chemische compositie is het ook belangrijk om aan te geven hoe het product, ingrediënt of additief gebruikt gaat worden. En: op welke manier wordt het geproduceerd? Daarnaast moet je een voorstel doen voor etiketteringsvoorschriften en gebruiksvoorschriften. Als er sprake is van een nieuw additief, benoem je ook de technologische functie. Zo zorg je voor een compleet dossier voor uw toestemmingsaanvraag bij de Europese Commissie.”
-
Novel food, nieuwe ingrediënten (copy)
Vorige artikel
Warning: Undefined array key -1 in /var/hpwsites/u_twindigital_html/website/html/webroot/digitaalmagazine.evmi.nl/wp-content/plugins/diziner-core/lib/TwinDigital/Diziner/Core/Post.php on line 965
-
Novel food, nieuwe ingrediënten (copy)
Volgende artikel
Warning: Undefined array key 0 in /var/hpwsites/u_twindigital_html/website/html/webroot/digitaalmagazine.evmi.nl/wp-content/plugins/diziner-core/lib/TwinDigital/Diziner/Core/Post.php on line 928
Hoofdredacteur
Janet Kooren
06-46591976
janetkooren@aleapublishers.nl
Webredacteur
Jorien Tromp
jorientromp@aleapublishers.nl
Sales
EVMI – Algemeen
Gjelt Douma
06 46 75 14 67
gjeltdouma@aleapublishers.nl
EVMI – Food Lab
Bas van den Engel
06-42306937
b.vandenengel@betapublishers.nl
Abonnementenservice
Tel: +31 (0)88 2266 681
klantenservice@virtumedia.nl
Marketing
marketing@aleapublishers.nl
Uitgever
Roeland Dobbelaer