Theo Heere is directeur van de VBZ, branchevereniging in lekkers: leden houden zich bezig met de productie van koek, snoep, chocolade, zoutjes en chips. De grootste uitdaging voor de branche is suiker- en zoutreductie.
VBZ – de lekkerste branche van Nederland, volgens hun website, zet vooral in op maximale portiegrootte en heldere informatie, zodat de consument een bewuste keuze kan maken. Maar, vindt Heere: “Hier ligt ook een taak voor de overheid en andere versaanbieders, zoals bakkers.”
Heere zit sinds twee jaar bij de VBZ. Daarvoor had hij een gevarieerde carrière, met onder meer een eigen mkb-onderneming. Hij weet dus hoe het is om een bedrijf te hebben. Daarnaast stond hij aan het hoofd van Nutricia. Handig, want de leden van VBZ variëren van kleine bedrijven tot grote multinationals.
VBZ ontstond in het jaar 2000 uit een samenvoeging van drie bestaande brancheorganisaties. Inmiddels heeft de vereniging ruim honderd leden. De samenwerking gaat goed, want de leden hebben dezelfde doelen, vertelt Heere. “De export is belangrijk voor onze sector, zo’n 70 procent van de goederen wordt geëxporteerd. Duurzaamheid is belangrijk, net als suiker-, vet- en zoutreductie. Voor de merkproducenten gelden de afspraken die zijn gemaakt in het Nationaal Preventieakkoord, bedoeld om de gezondheid van Nederlanders te bevorderen. Een van de afspraken is de suikerreductie in zuivel en frisdrank.”
VBZ?
De afkorting VBZ stond oorspronkelijk voor Vereniging voor de Bakkerij- en Zoetwarenindustrie.
Om de buitenwacht sneller duidelijk te maken wat voor club dat nu eigenlijk is, staat er tegenwoordig op de communicatietools: vereniging van koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten.
In onder meer persberichten kiest VBZ voor de overkoepelende parapluformulering ‘lekkers’.
‘Bij onze producten draait het om de smaak en geluk. Het moet vooral lekker zijn’
Wat is er afgesproken in dat akkoord?
“Onder andere dat 70 procent van de merkproducten een aanpassing krijgt voor portiegrootte. We hebben afspraken gemaakt over maximeren, portioneren en communiceren. Niet alleen wordt de portiegrootte van producten eventueel aangepast, maar ook communiceren we daarover op de verpakking. Die bestaat uit een aantal koekjes of dropjes, in plaats van een hele rol of zak.”
Zetten jullie ook in op suiker-, zout- en vetreductie?
“Ja, dat gebeurt ook. Zo is Nestlé bezig met de holle suikertechniek. Daardoor is minder suiker nodig. Daarnaast worden incidenteel zoetstoffen gebruikt. Maar het toepassen van dit soort suikervervangers is niet in alle voedselproducten toegestaan. Mijns inziens moeten we ons vooral richten op het maximaliseren van de portiegrootte.”
“Op gezondheidsgebied kunnen we eerlijk zijn: wil je sterk worden, dan kies je voor broccoli of kipfilet. Bij onze producten draait het om de smaak en geluk. Het moet vooral lekker zijn. Ga je suiker, vet en zout minimaliseren, dan raak je aan ons unique selling point: de smaak. Af en toe jezelf trakteren moet kunnen, dat zorgt voor een geluksgevoel. Met de reductie van het suikergehalte in onze producten ga je de oorlog niet winnen, helemaal niet als het slechts om een paar procent per koekje gaat. Consumenten informeren over gezonde voeding, een gezonde levensstijl en het aanpassen van de portiegrootte werkt wel. Daarom kan de overheid de bal niet alleen bij ons leggen. Het begint al bij de opvoeding van de jeugd. Wat is gezonde voeding?”
“Ook het belang van beweging moet worden bijgebracht. Met de afschaffing van het schoolzwemmen en het aantal uren lichamelijke opvoeding dat onder druk staat, is de overheid niet goed bezig. Bovendien geldt dat ook versbranches iets kunnen doen op het gebied van portiegrootte. Als wij in onze verpakkingen netjes kleinere porties aanhouden, is het raar dat je bij de bakker of in de horeca nog enorme koeken kunt kopen.”
Op het gebied van portiegrootte zie je dus ook een duidelijke rol voor de bakkerij. Werken de VBZ en de bakkerij op bepaalde gebieden samen?
“We werken los van elkaar, al zijn we wel aan het kijken of we naar een gezamenlijk pensioenfonds kunnen gaan. In het verleden werkten de bakkerssector en VBZ volgens mij meer samen. Wellicht wordt het in de toekomst weer meer. Overigens werken we op diverse vakgebieden samen met andere koepelorganisaties, zoals de FNLI (Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie) en VNO NCW. Bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid en gezondheid.”
Hoe wordt de branche geraakt door de coronacrisis?
“Een aantal bedrijven doet het heel goed, vooral de bedrijven die leveren aan retailers. Onze leden doen allemaal business-to-business. Anderen worden hard geraakt door de crisis. Denk maar aan het koekje bij de koffie tijdens vergaderingen of in de horeca. Scholen en kantines zijn dicht, dus er is geen verkoop uit snoepautomaten. Mensen krijgen geen gasten meer over de vloer, dus halen ze geen luxe koekjes meer. En tijdens het winkelen hebben ze oogkleppen op: ze gaan zo snel mogelijk langs de AGF (aardappelen, groenten en fruit)-afdeling en weer naar huis. Omdat men minder autorijdt, is de ‘twee halen, één betalen’-aanbieding voor Autodrop minder interessant. Dus ja, een aantal bedrijven heeft het moeilijk.”
Motivatie
Bij zijn aantreden gaf Heere op de vraag wat zijn motivatie is om zich in te zetten voor de branche als antwoord: “Mijn interesse voor de voedingsbranche is ontstaan tijdens mijn tijd bij Nutricia waar ik te maken had met voeding voor de meest kwetsbare mensen in onze samenleving (pasgeborenen en ziekenhuispatiënten). Sindsdien heb ik interesse voor alles wat met verantwoorde voeding te maken heeft. Ik wil mijn kennis en kunde inzetten om deel uit te maken van de publieke discussie over voeding en genieten. Gezondheid is hier onlosmakelijk mee verbonden, want genieten moet wel verantwoord gebeuren. Daarbij is het belangrijk dat er een heldere discussie wordt gevoerd en dat er geen sprake is van betutteling. Deze discussie is alleen te voeren als bedrijfsleven en overheid samenwerken en het publiek juist informeren. Daar hoop ik een verbindende rol in te spelen.”
-
‘Lekker moet lekker blijven’ (copy)
Vorige artikel
Warning: Undefined array key -1 in /var/hpwsites/u_twindigital_html/website/html/webroot/digitaalmagazine.evmi.nl/wp-content/plugins/diziner-core/lib/TwinDigital/Diziner/Core/Post.php on line 965
-
‘Lekker moet lekker blijven’ (copy)
Volgende artikel
Warning: Undefined array key 0 in /var/hpwsites/u_twindigital_html/website/html/webroot/digitaalmagazine.evmi.nl/wp-content/plugins/diziner-core/lib/TwinDigital/Diziner/Core/Post.php on line 928
Hoofdredacteur
Janet Kooren
06-46591976
janetkooren@aleapublishers.nl
Webredacteur
Jorien Tromp
jorientromp@aleapublishers.nl
Sales
EVMI – Algemeen
Gjelt Douma
06 46 75 14 67
gjeltdouma@aleapublishers.nl
EVMI – Food Lab
Bas van den Engel
06-42306937
b.vandenengel@betapublishers.nl
Abonnementenservice
Tel: +31 (0)88 2266 681
klantenservice@virtumedia.nl
Marketing
marketing@aleapublishers.nl
Uitgever
Roeland Dobbelaer