Vis moet goed worden verpakt, van transport tot op het bord. Grondstofprijzen zijn echter gestegen en verpakkingsmateriaal is schaarser. Ook verduurzaming is een hot issue. De verpakkingsindustrie denkt met de vissector mee.
1. Willem Bakker, Van Es Verpakking BV:
‘Wij leveren verpakkingen van gecertificeerd populierenhout’
Al weer tien jaar geleden namen Hans en zijn zoon Willem Bakker het bedrijf Van Es Verpakking BV in het Zeeuwse Yerseke over. Willem Bakker: “Van Es Verpakking is dé groothandel voor verpakkingsmaterialen onder meer voor schaal- en schelpdieren.” Voor het verpakkingsmateriaal voor de mandjes, siepjes en kistjes wordt gecertificeerd populierenhout gebruikt. Bakker: “Ideaal hout, want de populier is in vijftien jaar tijd al een volwassen boom en het hout is voedselveilig.”
Lockdowns maakten kleinverpakkingen, gepersonaliseerde verpakkingen en geschenkverpakkingen populair. Bakker: “Daar lag altijd al onze kracht; omdat we de verpakkingen zelf bedrukken, een zaagstraat hebben, gemakkelijk kleine en grote oplages kunnen maken én snel kunnen schakelen, gaat het ons voor de wind. Vrijwel ieder jaar schaffen we een nieuwe printer aan waarmee we deksels, mandjes oestermessen en mosselpannen gepersonaliseerd kunnen bedrukken. Vroeger waren we blij met prints op vijf deksels in twintig minuten, tegenwoordig printen we al 52 deksels in drie minuten.”
Om schaarste te voorkomen heeft Van Es Verpakking van alle benodigde materialen en producten een ruime buffer opgebouwd. Bakker: “Bij de concurrent heb je al gauw een levertijd van twee maanden. Daar hebben onze klanten, nationaal en internationaal, geen last van.”
Betrouwbare leverancier
Inkoper Joel Meijer van Krijn Verwijs Yerseke B.V. beaamt: “Van Es Verpakking is al jaren een betrouwbare leverancier van oestermanden en ze slaan ook producten en verpakkingsmateriaal voor ons op. Als het moet kunnen ze een uur later al leveren.” Ook Van Es Verpakking ontkomt niet aan prijsstijgingen. Bakker: “Door ingrijpen van de FED zijn de grondstofprijzen in de VS omhoog geschoten. Een container uit China kost veel meer dan een container uit Europa. De hoogste bieder wint, dus verdwijnen veel Europese grondstoffen naar de Verenigde Staten.”
Omdat alle Nederlandse ondernemers in hetzelfde schuitje zitten, kunnen schaarste en prijsstijgingen niet anders dan geaccepteerd worden. Toch heeft Van Es Verpakking er minder last van dan bijvoorbeeld een kartonfabrikant. “Zij maken honderden miljoenen verpakkingen op jaarbasis, terwijl wij in 2021 ‘slechts’ 2,5 miljoen verpakkingsmandjes produceerden. Dat waren er in 2016 overigens 900.000, om onze progressie nog maar even te schetsen.”
Zie ook: vanesverpakking.nl en houtenmandjes.nl
Zie ook: remmertdekker.nl
2. Wouter Wigman, Remmert Dekker Packaging:
‘Vocht- en vetwerend karton vervangt plastic bakjes’
Remmert Dekker Packaging (RDP) uit Wormer bestond vorig jaar 125 jaar. In die tijd is het familiebedrijf uitgegroeid tot specialist in slimme en duurzame bedrukte kartonnen verpakkingen op maat, vertelt Wouter Wigman, marketing- en designmanager. “Karton is het verpakkingsmateriaal van de toekomst. We waren onze tijd vooruit toen we als eerste kwamen met vocht- en vetwerend karton ter vervanging van plastic bakjes, alles volgens de strengste voedselveiligheidsvoorschriften. Nieuw is een door ons gepatenteerd gemakkelijk vouwbaar klepje in een kartonnen bakje, waardoor een sausreservoir kan worden gecreëerd. Deze hybride verpakking is prima stapelbaar. Ongeacht of je er een broodje haring in verpakt of kibbeling met saus. Wat je ook wilt, er is maar één voorraad verpakkingen nodig.”
Naast deze disposables houdt RDP zich bezig met industriële en luxe stapelbare verpakkingen voor onder meer diepgevroren vis voor supermarkt, vis- en groothandel. Custom made producten gaan vanaf 10.000 stuks vanwege de opstart- en vaste kosten.
Schaarste en prijsstijgingen
Remmert Dekker Packaging staat voor duurzaamheid en doet mee aan Europese bosbouw-programma’s. Wigman: “RDP is gecertificeerd om zowel PEFC- als FSC-labels te voeren. Karton met deze keurmerken komt uit duurzaam beheerde bosbouw. PEFC houdt ook rekening met sociale aspecten, zoals arbeidsomstandigheden en lokale bevolking. We moedigen klanten aan deze keurmerken te gebruiken, omdat via het label op de verpakking een sterk signaal wordt afgegeven.” Het duurt echter tientallen jaren voordat hout geoogst kan worden.
Bedrijven hebben momenteel te maken met papierschaarste en enorme prijsstijgingen. De levertijd van karton voor verpakkingen loopt ongekend op. Wigman: “Klanten krijgen te maken met prijsstijgingen. We adviseren ze om zoveel mogelijk vooruit te bestellen. Wij op onze beurt kijken naar alternatieve kartonsoorten, gerecycled karton of partijen die nog op voorraad liggen. We blijven focussen op duurzaamheid, maatwerk en innovatie, met onze eigen ontwikkelstudio. Daar kan de klant zijn verpakking perfectioneren, technisch geholpen door onze ontwerpers die precies weten waarop ze moeten letten. Zo is de verpakking voor onze klanten in alle fasen van de levenscyclus een succes.” RDP sloot zich in 2021 aan bij het Belgische Van de Velde Packaging, waarmee de marktpositie werd verstevigd en continuïteit op de lange termijn is verzekerd.
3. Eugène Hogervorst, Brabo-Pack:
‘Geen extra levertijd. We hebben meer voorraad dan ooit’
Sinds de oprichting in 1974 is Brabo-Pack in Waalwijk uiteindelijk gespecialiseerd in kwalitatief hoogwaardige kunststof verpakkingsmaterialen van PP (polypropyleen), PET (polyester) of rPET (gerecycled polyester), onder meer voor visproducten. Vanaf 2000 worden gastronormschalen voor de gastronomie geproduceerd en dat blijkt een schot in de roos, zo vertelt commercieel directeur Eugène Hogervorst. “En dan is er in 2020 ineens de corona-pandemie. De gastronormschalen bepaalden inmiddels een substantieel deel van onze totale verpakkingsproductie. Door de eerste lockdown verminderde onze productie drastisch. Zoals bekend herhaalde de geschiedenis zich het jaar daarop. Nog altijd hebben ondernemers, met name in branches als de horeca, het zwaar. Daar komen nog eens extreme grondstofschaarste en -prijsverhogingen bij. Het goede nieuws is dat er veel solidariteit is. Naast onze bestaande klanten hebben we ons op de retail en andere sectoren gericht. We hebben onze planning aangescherpt door precies in kaart te brengen wanneer welke klant wat nodig heeft. En we zorgen er gewoon voor dat we meer voorraad hebben dan ooit, om verdere levertijdproblematiek voor te zijn. Dat is belangrijk; zo trekt de vraag naar onze producten gelijk weer aan nu de horeca grotendeels is vrijgegeven.”
Sauscup met schroefdop
Als ondernemer moet je altijd creatief blijven en dat doet Brabo-Pack, stelt Hogervorst. “Een voorbeeld: iedereen kent bezorgmaaltijden met sauscupjes waarvan de deksel of te los zit waardoor de saus eruit loopt, of te vast klemt waardoor je de saus over je heen kan krijgen als de deksel eindelijk ‘openschiet’. Daar wilden wij wat mee. In Frankrijk vonden we cupjes met schroefdop die wij recent op de Nederlandse markt hebben gebracht. Uitermate geschikt voor sausjes bij sushi of voor een dressing bij een vissalade. Zoals altijd leveren we ook deze sauscupjes in uitstekende kwaliteit – dé belangrijkste factor in het proces tussen fabrikant en klant. Ons kwaliteitsteam voert continu kwaliteitscontroles uit. Om hygiëne en voedselveiligheid te garanderen zijn we BRC (British Retail Consortium)-AA gecertificeerd, waarmee we aan de strengste eisen voldoen qua voedselveilig produceren van verpakkingsmateriaal. Ook zijn we ons bewust van onze medeverantwoordelijkheid voor mens en milieu. Brabo-Pack heeft zich daarom pro-actief aangesloten bij verschillende brancheverenigingen en belangenorganisaties.”
Zie ook: brabo-pack.nl
Zie ook: verbufa.nl
4. Ronald Roy, Verbufa:
‘Nadruk op convenienceproducten’
Ronald Roy werkt vijftien jaar als Sales Director bij Verbufa uit Amersfoort. “We leveren al 67 jaar machines van Handtmann, Inotec, Laska, Fessmann, Glass, Garos en Baader. Ook ontwikkelen en produceren we diverse Verbufa snij-, en vormmachines en doseerapparatuur. In het begin voor de vlees- en vleeswarenindustrie, tegenwoordig ook steeds nadrukkelijker voor visverwerkers. Als architect en trendsetter van foodoplossingen denken we niet in machines, maar in oplossingen. Het product van de klant staat centraal en daar bouwen we een machine omheen. Denk bijvoorbeeld aan machines om vis te roken, machines om mosselen te marineren of om vissalade en -worst te maken. De nadruk ligt, ook in de visbranche, steeds vaker op convenienceproducten. Daarbij besteden we veel aandacht aan de manier waarop producten verpakt gaan worden en zorgen we dat onze apparatuur daar naadloos op aansluit. Het gaat daarbij om allerlei soorten verpakkingen, zoals skinpack-, dieptrek- en topsealverpakkingen, blikjes, aluschaaltjes, folieverpakkingen, plastic zakken en emmers in allerlei maten.”
Duurzame samenwerking
Verbufa heeft alleen voor kwalitatieve en duurzame A-merken gekozen. Roy: “Dat betekent dat we veelvuldig contact hebben met verpakkingsspecialisten die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan. Daarin zijn we onafhankelijk. We werken bijvoorbeeld met Multivac, Sealpack, Mondini, Tramper, Jasa, GEA, GKS, Skillpack, enzovoort. Dit is altijd afhankelijk van de wensen van de klant, het soort product en machine.” Qua inkoop zijn we dikwijls niet de goedkoopste, maar prijs is niet altijd de belangrijkste afweging voor ondernemers. Die kijken doorgaans vooral naar zaken als duurzaamheid, exclusiviteit, productiviteit, betrouwbaarheid, service en know-how.” Naast Nederland timmert Verbufa, via moederbedrijf Handtmann, internationaal flink aan de weg. In de Benelux worden onder andere rookkasten, injectors en tumblers geleverd, net als machines om te separeren en emulgeren. Verbufa biedt klantspecifieke oplossingen om producten te vormen en doseren. Op 1 april is het een jaar geleden dat het Duitse bedrijf Handtmann het Nederlandse familiebedrijf Verbufa overnam. “Deze integratie maakt beide partijen sterker. Handtmann is net als Verbufa een familiebedrijf en beide bedrijven zijn al ruim 55 jaar aan elkaar verbonden.”
-
De vis wordt steeds duurzamer verpakt (copy)
Vorige artikel
Warning: Undefined array key -1 in /var/hpwsites/u_twindigital_html/website/html/webroot/digitaalmagazine.evmi.nl/wp-content/plugins/diziner-core/lib/TwinDigital/Diziner/Core/Post.php on line 965
-
De vis wordt steeds duurzamer verpakt (copy)
Volgende artikel
Warning: Undefined array key 0 in /var/hpwsites/u_twindigital_html/website/html/webroot/digitaalmagazine.evmi.nl/wp-content/plugins/diziner-core/lib/TwinDigital/Diziner/Core/Post.php on line 928