Expertisecentrum Voedingsmiddelenindustrie
EVMI
#4
Tool voor suikerreductie
WUR ontwikkelde een tool die helpt bij het terugdringen van het suikergehalte van producten.
Haver, trend of hype?
In steeds meer producten vind je haver. Als versiersel of als hoofdbestanddeel. Waarom?
Tekorten door corona
Waar, van wat en waarom zijn er tekorten ontstaan en wat merken we daarvan? Een inventarisatie.
Interview
NAOMI HEIDINGA
‘Lekker moet lekker blijven’
Theo Heere is directeur van de VBZ, branchevereniging in lekkers: leden houden zich bezig met de productie van koek, snoep, chocolade, zoutjes en chips. De grootste uitdaging voor de branche is suiker- en zoutreductie.
Column
ANDRIES GORT
Column: Ingrediënten-
ontwikkeling
De ontwikkeling van nieuwe ingrediënten is na WOII sterk op gang gekomen. De behoefte aan meer voedsel was toen erg groot. Er moest ‘brood op de plank’ komen, en wel zoveel mogelijk.
Food Innovatie
NAOMI HEIDINGA
Herformuleren suikerreductie
In 2014 ondertekenden de rijksoverheid en enkele organisaties het Akkoord Verbetering Productsamenstelling met als doel minder zout, suiker en verzadigd vet in levensmiddelen.
Food innovatie
WILLEM BAKERING
Gezondheidsclaim maakt haver steeds populairder
In steeds meer producten wordt haver verwerkt omdat het zo gezond is. In supermarkten en natuurvoedingswinkels is haver in steeds meer varianten te verkrijgen. Als havermout of havervlokken, maar ook als essentieel bestanddeel van muesli, haverdrank, haverrepen, haverkoeken en haverbrood.
Column
RENEE BOEREFIJN
Samen bij de tijd
De wetgeving omtrent voedseletiketten vereist een bepaalde ‘intentie’ en streeft naar ‘transparantie’ vanuit bedrijven in de voedselindustrie. Maar wat wordt daarmee precies bedoeld? Op 20 mei werd door IFFI een sessie georganiseerd waarin die wetgeving werd uitgelegd. Mede-oprichter Renee Boerefijn faciliteerde de sessie.
Bedrijfsinformatie
EUROFINS
‘Ken je Keten!’
Spice Route Sourcing haalt peperspecerijen van allerlei origines naar Nederland halen of verkoopt deze direct aan de klant. Het bedrijf laat álle partijen testen vóórdat de peper de handel ingaat door middel van de nieuwe dienst van Eurofins: ‘Ken je Keten!’
EVMI is mogelijk gemaakt door:
Management
YVON BEMELMAN
Pas op met gebruik additieven
Tegenwoordig worden steeds meer visproducten en maaltijden bereid met smaakmakers als sauzen, marinades, kruiden, mengsels van oliën, specerijen en kruiden. De eindproducten zijn panklaar voor de consument, dat is wel zo makkelijk.
Proces & productie
ISOLDE VAN LEEUWEN
Tekorten door de coronapandemie
”Waar gaat dit heen”, schoot in maart 2021 door me heen, toen de rust weer enigszins terugkeerde op de werkvloer. Ja, we zaten nog midden in de derde golf, maar de eerste beloftes van de heropening van horeca waren al uitgesproken.
Proces & productie
MISCHA BRENDEL
Vega uit de printer
Hoe voldoen we in de toekomst aan de almaar groeiende vraag naar vlees? Wereldwijd stellen wetenschappers dat we op zoek moeten naar alternatieve eiwitbronnen. Tijdens de online conferentie ‘Science and Technology for Meat Analogues’ deelden wetenschappers hun inzichten.
Bedrijfsinformatie
EPOS
La Fish geeft visbranche impuls
Vis is in opkomst, maar de smaakmakers voor vis zijn een ondergeschoven kindje. Dat moet anders, vonden ze bij Epos. De kruiden- en specerijenleverancier ontwikkelde daarom een nieuwe lijn die het beste in vis naar boven haalt.
Food lab
HUIB STAM
Fructose: slechter dan 5 jaar geleden
Fructose is een van de meest besproken en onderzochte stoffen in de dagelijkse voeding. Het zoete bestanddeel van gewone suiker heeft al heel lang de schijn tegen, maar had altijd de wetenschappers mee. ‘Hoe is het nu met dat onderzoek gesteld?’ vraagt een lezer. Nou, het ziet er nu een stuk slechter uit voor fructose dan vijf jaar geleden.
Food lab
MICHELLE WIJMA
Je ei kwijt in gist
Start-up FUMI Ingredients ontwikkelt eiwitpoeder gemaakt uit overgebleven gist van bierbrouwerijen. Een samenwerkingsproject genaamd EGGcited en een boost van €1,3 miljoen subsidie, gaan de opschaling van het product naar het volgende level brengen.
Hoofdredacteur
Janet Kooren
06-46591976
janetkooren@aleapublishers.nl
Webredacteur
Jorien Tromp
jorientromp@aleapublishers.nl
Sales
EVMI – Algemeen
Gjelt Douma
06 46 75 14 67
gjeltdouma@aleapublishers.nl
EVMI – Food Lab
Bas van den Engel
06-42306937
b.vandenengel@betapublishers.nl
Abonnementenservice
Tel: +31 (0)88 2266 681
klantenservice@virtumedia.nl
Marketing
marketing@aleapublishers.nl
Uitgever
Roeland Dobbelaer