Voorverpakken en gepersonaliseerd verpakken zijn in opkomst. Daarnaast is de aandacht voor duurzaamheid onverminderd hoog. Er worden steeds innovatievere oplossingen gevonden om de klant maatwerk te kunnen bieden. Een skinpack hoort hier steeds vaker bij.
1. Huub Rolf, Weidelco:
‘Slim verpakken zorgt voor stijging omzet en daling dervingskosten’
Weidelco is een groothandel met een totaalassortiment voor de foodbranche, dat onder meer bestaat uit verpakkingen, specerijen, reinigingsmiddelen, kunstdarmen, netten en apparatuur. Dé trend in verpakkingen is overduidelijk duurzaamheid. “Het thema speelt een enorme rol binnen onze maatschappij en een toenemende groep consumenten is er bij aankopen naar op zoek. Door hier als winkelier op in te spelen ontstaat er een extra aankoopargument voor de consument”, stelt directeur Huub Rolf.
Weidelco biedt een totaaloplossing waarmee ondernemers met duurzame verpakkingen kunnen werken, inclusief de apparatuur om begast te kunnen (voor)verpakken. Daarnaast zet het bedrijf in op hygiëne, voedselveiligheid, bemonstering en etikettering – bij voorverpakken essentiele thema’s.
Speciale gelegenheden
Weidelco lanceert verder een duurzaam machinaal verpakkingsconcept voor winkels en thuisbezorgers. Rolf: “Een slim en compact concept voor vlees, vleeswaren, vis, maaltijden en hapjes.” Ook voor speciale feestdagen, wanneer bijvoorbeeld de barbecue en mini-gourmet uit de kast worden gehaald, een prima oplossing, zegt Rolf: “De verpakkingen zijn over het algemeen gemaakt met 95% minder plastic en geschikt voor begassen, waardoor de producten langer houdbaar zijn. Weidelco levert naast de verpakkingen ook de praktische en compacte machine.”
Een nieuwe trend in verpakkingen is het voorverpakken. Steeds meer ambachtelijke winkels kiezen ervoor. Rolf: “Het biedt nogal wat voordelen. Ten eerste kun je als ondernemer werkzaamheden voorbereiden. Dat scheelt tijd en daarmee kosten. Ten tweede, door voorverpakte producten goed te presenteren, nemen consumenten het sneller mee. En er is minder tijd nodig om de klant te bedienen.”
“De omzet bij winkels die voorverpakken ligt aantoonbaar hoger. Ten derde, als je begast voorverpakt, wordt de houdbaarheid van de producten aanzienlijk verlengd. Dat scheelt in derving en daarmee worden kosten gereduceerd. Slim verpakken wordt hierdoor een belangrijk onderdeel binnen de bedrijfsvoering van veel slagers. Het zorgt voor een stijging van de omzet en een daling van de dervingskosten.”
weidelco-handstede.nl
marel.com
2. Hein Pije, Marel:
‘Huidverpakkingen bieden mogelijkheid voor betere productpresentatie’
Marel is internationaal marktleider op het gebied van voedselverwerking. Verpakken hoort daar ook bij. “We ondersteunen de productie van hoogwaardig, veilig en betaalbaar voedsel, door oplossingen, diensten en software te leveren aan bijvoorbeeld de pluimvee-, vlees- en visverwerkende industrie”, zegt Hein Pije, Accountmanager Meat bij Marel.
Ook als het gaat om verpakkingen, heeft Marel oplossingen waarbij duurzaamheid een belangrijke kernwaarde vormen. “We zoeken altijd naar nieuwe oplossingen voor het verminderen van afval, het verbeteren van de opbrengsten en het creëren van economische waarde.” Duurzame verpakkingen zijn volgens Pije evenwel kostenverhogend. “Het leidt tot een prijsstijging, niet alleen vanwege de duurzamere materialen, maar ook aan de proceskant werkt het kostenverhogend om het product in nieuwe verpakkingsformaten te krijgen.”
Etiket
Voor verpakkingen die gebruikt worden bij bijvoorbeeld Kerstmis, Pasen of Pinksteren heeft het concern ook oplossingen zegt Pije: “Klanten kunnen de pre-print op de doos van de skinpack en de pre-print op het etiket laten wijzigen als ze dat willen tijdens deze speciale gelegenheden.”
De trend om verpakkingsmaterialen te verminderen lijkt volgens de accountmanager niet meer te stoppen. “Huidverpakkingen zijn populair, dit geeft ook de mogelijkheid voor een betere productpresentatie.” Vacuüm huidverpakking (VP) kan een oplossing betekenen voor het verlengen van de houdbaarheid van bederfelijke voedingsproducten, waaronder vers en verwerkt vlees en kant-en-klare maaltijden. De verpakking wikkelt namelijk strak rond de vorm van het product en vormt zo een soort tweede huid.
Marel heeft op korte termijn geen nieuwe plannen voor veranderingen in verpakkingen. “Maar met onze M360 labeler bieden we wel substantiële voordelen die passen bij de huidige tijd.” Marels M360 labeler is ontworpen voor premium etikettering van alle trayformaten en is bij uitstek geschikt voor skinpacks. De high-speed etiketteermachine is automatisch en kan zowel standaard etiketten als wikkel- en topetiketten aanbrengen. De etiketteermachine is beschikbaar als stand-alone voor verpakkingen met een vast gewicht. ‘‘De voeringloze etiketten zonder papierafval in de verpakking zorgen voor een duurzamer verwerkingsproces.”
3. Joop Kaldenberg, Slagerijen Kaldenberg:
‘Iedereen wil iets doen tegen de grote hoop plastic’
Slagerijen Kaldenberg is gespecialiseerd in het verwerken van kwaliteitsvlees voor horeca, grootverbruik en de institutionele markt. Het familiebedrijf werd opgericht in 1959 en is al ruim 30 jaar de verspartner vlees van de Sligro Food Group. Het assortiment bestaat uit rund-, varkens-, kalfs- en lamsvlees van diverse merken en rassen.
Ook in verpakken is Kaldenberg specialist. “De grootste trend die we zien binnen is de nadruk op duurzaamheid. Iedereen wil iets doen tegen de grote hoop plastic en wij kijken dan ook zeker naar de recyclebaarheid”, aldus directeur Joop Kaldenberg. Bij etikettering zet het bedrijf in op linerless label; een zelfklevend etiket zonder rugpapier – dat immers altijd weggegooid wordt. Bij linerless labels wordt 60 procent minder materiaal verbruikt en blijft er geen restafval over na het etiketteren.
Feestdagen
Met de feestdagen liggen er volgens Joop Kaldenberg veel meer geportioneerde producten in de filialen die klanten gemakkelijk mee kunnen nemen. Skinpack speelt hierbij een belangrijke rol. Kaldenberg: “Skinverpakken wordt maatschappelijk steeds meer geaccepteerd. Wij hebben de keuze gemaakt om een speciale manier van skinverpakken toe te passen, waarbij de verpakking wordt geplaatst over een karton. Deze verpakking zorgt ervoor dat een product 75 procent minder plastic bevat dan reguliere verpakkingen.”
Toen Slagerijen Kaldenberg ‘Natuurvlees-Nederland’ introduceerde, een vleesconcept van vrouwelijke twee sterren Beter Leven-runderen, kwam de vraag naar een duurzame verpakking daarbij. “Vandaag de dag worden er steeds meer producten verpakt op de skinpackverpakkingsmachine. Het geeft een langere houdbaarheid en het leidt dus tot minder derving. Daarnaast is het product geportioneerd en ziet het er mooi uit.”
Duurzame verpakkingen worden volgens Joop Kaldenberg steeds betaalbaarder, maar ze zijn nog steeds wel duurder dan reguliere verpakkingen. “Het gaat ook gepaard met serieuze investeringen.”
Slagerijen Kaldenberg krijgt steeds meer aanvragen van lokale slagerijen om producten aan te leveren, zodat ze zelf meer tijd hebben om met de klanten bezig te zijn in plaats van met produceren. Zo zijn er slagerijen die bijvoorbeeld tournedos, biefstukken, dry aged côte à l’os of Wagyuvlees – al dan niet verpakt – bestellen. “Dat is voor de lokale slager een tijdbesparende oplossing en ook nog eens een kans om zichzelf te onderscheiden met een speciaal assortiment.”
kaldenberg.nl
-
Steeds meer maatwerk in verpakkingen (copy)
Vorige artikel
Warning: Undefined array key -1 in /var/hpwsites/u_twindigital_html/website/html/webroot/digitaalmagazine.evmi.nl/wp-content/plugins/diziner-core/lib/TwinDigital/Diziner/Core/Post.php on line 965
-
Steeds meer maatwerk in verpakkingen (copy)
Volgende artikel
Warning: Undefined array key 0 in /var/hpwsites/u_twindigital_html/website/html/webroot/digitaalmagazine.evmi.nl/wp-content/plugins/diziner-core/lib/TwinDigital/Diziner/Core/Post.php on line 928